loading...

تحصيل پزشكي در خارج از كشور

پزشكي - دندانپزشكي - داروسازي

بازدید : 194
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

قرار داشتن نام يك دانشگاه قبرسي در ليست دانشگاههاي مورد تأييد وزارت بهداشت ايران در سال تحصيلي ۱۸-۲۰۱۷ مي‌توانست خبر خوشي براي متقاضيان تحصيل پزشكي و دندانپزشكي در خارج از كشور باشد و برخي از آنها را براي تحصيل پزشكي و دندانپزشكي در قبرس راهي اين كشور كند. اما اين اتفاق نيفتاد. در اين مطلب به بررسي شرايط تحصيل دندانپزشكي در قبرس مي‌پردازيم و توضيح مي‌دهيم كه چرا تحصيل دندانپزشكي در قبرس براي ايرانيان جذاب نيست.

قبرس يك كشور جزيره‌اي است، در شرق درياي مديترانه واقع شده و بعد از ساردني و سيسيل، بزرگترين جزيره واقع در درياي مديترانه محسوب مي‌َشود. وقوع يك سلسله اتفاقات سياسي در دهه ۷۰ و ۸۰ ميلادي قبرس را به كشوري دوتكه تبديل كرده است.

آنچه ما به عنوان قبرس مي‌شناسيم بخش جنوبي و يوناني‌نشين قبرس است كه با عنوان جمهوري قبرس به عضويت اتحاديه اروپا هم درآمده و واحد پولي آن يورو است. تكه جداشده قبرس بخش شمالي و ترك‌نشين اين كشور است كه فقط تركيه آن را به عنوان كشوري مستقل به رسميت مي‌شناسد.

قبرس، كشور بسيار كوچكي است و در مقايسه با استان‌هاي ايران، تنها از استان البرز بزرگتر است. كشوري كه كمتر از ۱۰هزار كيلومتر مربع مساحت و حدود ۱ميليون و ۲۰۰هزار نفر هم جمعيت دارد و متناسب با اين جمعيت دانشگاههاي معدودي هم دارد. با اين حال، ظرفيت اين دانشگاهها به اندازه‌اي است كه مي‌توانند دانشجويان بين‌المللي و غيربومي را هم پذيرش كنند.

مقصد غالب ايرانياني كه براي تحصيل در قبرس عازم اين كشور مي‌شوند شمال اين كشور و بخش خودمختار قبرس شمالي است. دانشگاههايي كه بعد از جدا شدن قبرس شمالي تأسيس شده‌اند، زير نظر تركيه اداره مي‌شوند و بعضي دوره‌هاي خود را با دانشگاههاي تركيه بصورت مشترك برگزار مي‌كنند.

در ليست دانشگاههاي مورد تأييد وزارت علوم ايران، هم نام دانشگاههايي از جمهوري قبرس و هم نام دانشگاههايي از قبرس شمالي ديده مي‌شود كه بدون تفكيك و بعنوان دانشگاههاي قبرس منتشر شده‌اند اما در ليست وزارت بهداشت تنها نام University of Cyprus يا دانشگاه قبرس ديده مي‌شود كه در جمهوري قبرس قرار دارد و مشخص نيست دانشگاههاي قبرس شمالي بعلت ارزيابي وزارت بهداشت از كيفيت آموزش علوم پزشكي در اين دانشگاهها در ليست اين وزارتخانه قرار نگرفته‌اند يا به اين علت كه قبرس شمالي را دنيا (به جز تركيه) به رسميت نمي‌شناسد.

شرايط تحصيل دندانپزشكي در قبرس

نكته قابل توجه در مورد تحصيل دندانپزشكي در قبرس (يا بهتر است بگوييم قبرس شمالي) به دوره‌هاي مشترك دانشگاههاي قبرس شمالي و تركيه مربوط مي‌شود. مدرك اين دوره‌هاي مشترك را دانشگاههاي تركيه صادر مي‌كنند و اگر دانشگاه تركيه‌اي مورد تأييد وزارت بهداشت ايران باشد مدرك صادره آن هم معتبر خواهد بود.

در حال حاضر دانشگاههاي خاور نزديك (Near East يا NEU)، دانشگاه مديترانه شرقي (EMU) و دانشگاه اروپايي قبرس (EUC) از جمه دانشگاههاي ارائه‌دهنده دوره‌هاي دندانپزشكي در قبرس هستند كه البته هيچكدام مدرك قابل تأييدي براي فارغ‌التحصيلان ايراني صادر نمي‌كنند.تحصيل دندانپزشكي در قبرس

دانشگاه خاور نزديك (قبرس شمالي) يا NEU كه در مركز قبرس شمالي قرار دارد دانشگاهي بزرگ است كه با امكانات مختلف خود مي‌تواند شرايط رضايتبخشي را براي زندگي و تحصيل دانشجويان ايجاد كند. اين دانشگاه، از جمله داراي يك بيمارستان فوق تخصصي و پيشرفته است كه در زمينه تحصيل علوم پزشكي اهميت زيادي دارد.

دانشگاه خاور نزديك (قبرس شمالي) يا NEU از سال ۲۰۰۷ و با تأسيس دانشكده دندانپزشكي دوره‌هاي دندانپزشكي را هم به متقاضيان ارائه مي‌دهد. NEU بعنوان يك دانشگاه بين‌المللي علاوه بر زبان تركي (زبان رسمي قبرس شمالي)، دوره‌هاي دندانپزشكي را به زبان انگليسي هم برگزار مي‌كند.

دانشگاه مديترانه شرقي (EMU) هم در قبرس شمالي واقع شده و در سال ۲۰۱۲ دانشكده دندانپزشكي خود را تأسيس كرده است. دانشكده پزشكي دانشگاه اروپايي قبرس (EUC) هم در سال ۲۰۱۳ تأسيس شده و در رشته‌هايي مثل پزشكي و دندانپزشكي دانشجو مي‌پذيرد.

تحصيل دندانپزشكي در قبرس با توجه به جذابيت‌هاي خود اين كشور (بعنوان كشوري امن و با آب‌وهوا و جغرافيايي دلپذير) و همچنين شرايط تحصيل دندانپزشكي در قبرس (كه شامل تحصيل به زبان انگليسي و شرايط نسبتا آسان پذيرش دانشجو مي‌شود) مي‌توانست گزينه‌اي مطلوب براي ايرانيان شناخته شود اما بعلت اينكه مدارك دانشگاههاي قبرس از ديد وزارت بهداشت ايران معتبر و قابل ارزشيابي نيستند طبيعتا كسي زمان و پول خود را صرف تحصيل دندانپزشكي در قبرس نمي‌كند.

البته وزارت بهداشت ايران راه تأييد و ارزشيابي مدارك نامعتبر را كاملا نبسته است و به اين منظور روش‌هايي را در آئين‌نامه ارزشيابي مشخص كرده است. آن دسته از دانش‌آموختگان رشته‌هاي علوم پزشكي (از جمله دندانپزشكي) كه از سال ۲۰۰۹ تحصيل خود را شروع كرده‌اند با داشتن يكي از شرايط زير مي‌توانند درخواست خود را براي ارزشيابي مدرك خود ارائه كنند:

  • گرفتن مدرك در مقطع بالاتر، از دانشگاهي مورد تأييد؛ براي مثال اگر يك نفر، از دانشگاهي غيرمعتبر در دوره دكتراي پزشكي عمومي فارغ‌التحصيل شده باشد و سپس دوره تخصص خود را در يك دانشگاه معتبر بگذراند، مدرك او قابل تأييد است.
  • شركت و قبولي در آزمون‌هاي معتبر بين‌المللي از نظر شورايعالي ارزشيابي كه در آئين‌نامه ارزشيابي وزارت بهداشت نام آنها ذكر شده است.
  • ارزشيابي مدارك و دريافت مجوز كار از كشورهايي كه دانشگاه مورد تأييد وزارت بهداشت دارند.

شرايط بالا شامل تحصيل فارغ‌التحصيلان دندانپزشكي از دانشگاههاي قبرس هم مي‌َشود.

دانشگاههاي كشور قبرس در حال حاضر مورد تاييد وزارت بهداشت ايران نمي باشند.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 199
  • بازدید کلی : 6216
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه